vrijdag 3 juli 2015

Geef je fans dope

'Geef je fans dope!' 

Hersens zijn HOT. Boekjes met titels als 'Wij zijn ons brein' verkopen als warme broodjes en er staat bij de 'Wereld draait door' een hersenprofessor Erik Scherder op de tafel college te geven. Het is een fascinerend nieuw onderzoeksgebied. Mijn moeder studeerde in 1997 af in de psychologie en zelf ben ik net in 2013 met de studie begonnen. In de tussentijd heeft het hersenonderzoek een enorme vlucht genomen. Hersens zijn onder de scanner gelegd terwijl we naar muziek luisteren en de meest intieme momenten beleven. Daarbij vond men een specifiek hersengebied dat zowel bij muziek, citroen-ijs, heroïne als seks oplichtte: de nucleus accumbens. Dit is ons beloningssysteem. We vinden het heerlijk als dit gebied actief wordt. Ook dieren hebben dit systeem. Onderzoekers brachten elektroden in bij ratjes en gaven ze een hendel waarmee ze het gebied zelf konden stimuleren. Het gevolg: de ratjes liepen zich suf naar het hendeltje, vergaten te eten en stierven een tragische rock 'n' roll-dood. Het stofje dat zo verslavend werkt heet dopamine. Je kent het woord wel van de 'dope' uit de tour de France: dopamine zorgt voor een enorme motivatie.

Patroonmachine
Naast motivatie is dopamine ook belangrijk voor het leren. Het versterkt associaties. De hersens zijn eigenlijk een patroonmachine: ze zijn constant op zoek naar verbanden en willen juiste voorspellingen doen. Van goeie vrienden kun je bijvoorbeeld redelijk goed voorspellen of ze op tijd op afspraken komen. Maar de hersens zijn ook lui. Als je een patroon hebt ontdekt, dan hoef je niets bij te leren. Pas als er iets onverwachts gebeurt, dan worden je hersens wakker en maken ze extra dopamine aan. Dat onverwachte is ook wat ons in muziek aanspreekt. Het is het mooie van stilte in de improvisatie: je weet niet wat er gaat komen. En voetbal: PEC Zwolle wint de bekerfinale van Ajax! Als je kijkt naar populariteit dan winnen de meest onvoorspelbare sporten het. Ook gokken is zo verslavend omdat het enorm onvoorspelbaar is. Op dat moment maakt je brein het stofje voor motivatie aan: dopamine.


Muziek-junkie
Metingen hebben laten zien dat mensen muziek kopen die samenhangt met verhoogde activatie van het beloningscentrum. Dit is logisch. Bij mooie muziek denk je: 'Dit doet me iets!' en dan wil je het hebben. Je dopamine- niveau in je nucleus accumbens ligt dan hoger. Je wilt meer. Eigenlijk is iedereen een muziek-junkie. Maar hoe voed je de verslaving van je fans?

Dynamiek
Toen Harry Sacksioni mij uitnodigde op zijn CD 'Adrenaline' leerde hij mij iets heel belangrijks: de dynamiek. Hij vertelde me in zijn studio dat er veel verschil moet zijn tussen de delen. Hard-zacht. Rustig-virtuoos. Ritmisch- legato. En ja, de muziek kwam tot leven. Met dynamiek doorbreek je het verwachtingspatroon. De hersens willen weten wat hier aan de hand is! Zo lukt het Harry dus om met één gitaar twee uur lang volle theaters geboeid te houden.

Geef je fans dope!
Bekijk eens hoe je zelf onverwachts, anders, gek, bijzonder kunt zijn. Stimuleer de dopamine van je fans en maak ze verslaafd aan je muziek. Wees geen saaie muzikant die foutloos speelt, maar wees een creatieve gek die risico's neemt en onverwachts is. Doe dit goed en geef je fans dope! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten