vrijdag 3 juli 2015

Een Wereldreis van €11.000 (Musicmaker column)


Een wereldreis van €11.000

Dat wat je vaak doet, daar word je goed in. Zo wordt de één een supergoeie gitarist, maar de ander een expert in TV-series. Het is maar net waar je je tijd aan besteed. Op 6 mei dit jaar besloot ik iedere dag een gitaarlick op Youtube te zetten. De teller staat al op 120 licks. Het zijn licks uit de blues, jazz, gypsy, van Rosenberg tot Mozart. Je kunt ze terugzien met uitleg op www.lickvandedag.nl. Het was een inspirerend idee. Ik merk al dat mijn spel veel rijker is geworden. Licks zijn eigenlijk een stukje gegarandeerd succes in een improvisatie. Leer en bedenk er dus zoveel mogelijk, iedere dag één!

Multitrial.com
Door iedere dag een beetje van iets te doen, kun je op termijn enorme dingen bereiken. Als je bijvoorbeeld iedere dag €1 opzij legt, dan heb je over dertig jaar maar liefst €11.000! Daar kun je gewoon een vette wereldreis van maken. Eigenlijk zou iedereen dat moeten doen. Voor mij begon het allemaal toen ik een TED filmpje zag waarin werd gesproken over de '30-day trial' (30 dagen poging). Pas na zoveel dagen heb je een nieuwe gewoonte aangeleerd. Als je een dag mist, dan moet je opnieuw tellen. Ik vond dat een supergaaf idee en bedacht toen multitrial.com: hier kun je meerdere trials tegelijkertijd starten en bijhouden. Ik begon fruit te eten, salade, boeken te bestuderen, hard te lopen, wikipedia te lezen, schoon te maken, psychologieboeken te lezen, Italiaans te leren, etc. etc. Het gaf een kick om iedere dag alle onderdelen af te vinken, maar het liep al vrij snel uit de hand tot 26 trials en toen was ik bijna Karoshi (japanse term voor jezelf doodwerken). Het is de kunst om te focussen en vol te houden. Overigens eet ik nog iedere dag fruit. Dat is dus echt een gewoonte geworden! Aanrader op dit gebied is verder de mobiele app Lift (lift.do) waar je van elkaar kunt zien hoe je het doet.

Twaalf specialiteiten per jaar
De pianist Kenny Werner vertelt in zijn methode Effortless Mastery dat je nooit in alles heel goed kunt worden. Hij heeft daarin helemaal gelijk. Je kunt maar één ding tegelijk leren. Met dat inzicht besloot de pianist dat hij uitsluitend pentatonische toonladders zou leren. Na een jaar full-time studeren was hij hierin een echte wereldster en hij wilde toen zijn timing aanpakken. Op die manier werd hij na verloop van tijd in meerdere dingen een wereldpianist. Volg zijn voorbeeld en focus je dus lange tijd op één onderdeel. Kies bijvoorbeeld een thema per maand. Aan het eind van het jaar heb je er dan twaalf specialiteiten bij!

De prins op het witte paard
We moeten niet wachten op een goddelijke ingeving of de prins op het witte paard. Het leven overkomt ons niet. We vullen het zelf in. Door onze omgeving te veranderen creëeren we noodzaak om beter te worden. De mens is van nature lui en kiest het pad van de minste weerstand. Breng daar verandering in en ga het podium op. Werk iedere dag een beetje aan jezelf. Start dagelijkse trials en bedenk maandelijkse thema’s. Thuis een perfectionist, op het podium een coole gast, maar van nature lui. Dat is de ultieme muzikant. Ik wens je alvast veel plezier op je wereldreis t.w.v. €11.000 over 30 jaar. Misschien kunnen we dan samen reizen ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten